Va
ciertu tiempu lleí un llibru que podría calificase como singular, tanto pol
conteníu que propón, como pola manera d’espresalo, asina como pol interesante,
acertáu, y adelantáu al so tiempu tresfondu que propón. Falo de “El drechu a la galbana”, una obra de Paul Lafargue espublizada per primera vegada allá por
1883, y qu’al mio paecer nun tien desperdiciu nin dexa indiferente.
Si bien
ye cierto que nun se puede tomar al pie de la lletra nin tener en cuenta dellos
camientos particulares del autor, que podríemos considerar poco acertaos o que
caen en prexuicios o tópicos sobre determinaos pueblos, races, o sobre époques
hestóriques determinaes, Lafargue propón básicamente una custión: finar cola
filosofía capitalista d’esplotar al trabayador hores y hores, faciendo que
práuticamente viva pa trabayar , sustentase en cuantes a comida y suañu, y non
muncho más. Evidentemente, dicho con eses pallabres puede paecer desaxerao n’actualidá,
pero tampoco ye que vaya per un camín que nun se pueda treslladar a anguaño.
Tamos
nunos tiempos nos que munchísimos trabayadores salen del so llar bien ceo, y
nun tornen hasta un númberu d’hores de dos díxitos depués, faciendo de por
mediu hores estres a la so xornada llaboral, munches vegaes ensin la so
correspondiente remuneración, pa posteriormente salir y tener que facer la
compra pa xintar, o atender otros menesteres, ello de llunes a vienres, o de
llunes a sábadu, etc. A la fin, lo que toos y toes conocemos de lo que ye una
xornada llaboral pa un ciudadanu mediu.
Lafargue
proponía nel so llibru un desendolcu tecnolóxicu, que permitiera l’avance de
les maquinaries nes fábriques, llibrando asina al obreru d’eses xornaes
maratorianes, con “una xornada llaboral de tres hores diaries” que-y permita un
esparcimientu, dedicar el so tiempu a
pensar, formase, rellacionase… en definitiva, a too aquello que mos alloña de
ser una simple unidá productiva que debe algamar la másima rentabilidá col so
trabayu pal beneficiu d’un patrón qu’atropa la inmensa mayoría d’esa ganancia.
En definitiva, punxo n’escena, de mena más o menos radical, la vindicación de
xornaes llaborales más curties, que permitan al obreru esfrutar de tiempu
llibre.
L’autor
taba falando d’una auténtica utopía pa la so época, amenorgar aquelles xornaes
llaborales de 10 o 12 hores de trabayu, y coses de la vida, hai que recordar un
datu interesante: esa utopía de la que falaba Lafargue entamó a tar un poco más
a la vera gracies a qu’un 11 de Xineru de 1929, na Unión de Repúbliques
Socialistes Soviétiques quedaba establecía la xornada llaboral de siete hores.
1929, va 83 años, y güei, nun mundu domináu pol capitalismu, vemos qu’aquella
utopía taba más cerca va ocho décades qu’agora.
Camiento
que, pesie a que ye un llibru que nun podemos tomar tal cual se diz, tien un
mensaxe de rabiosa actualidá, nunos tiempos nos que mos intenten meter na
tiesta a toa costa la mentalidá del capitalismu neolliberal de “quien ye probe,
ye porque nun trabayó suficientemente duro”, o, dicho d’otra manera, “quien ye
ricu ye porque se lo ganó”. Mentira. Tampoco
tenemos que venos en deuda con un patrón pa realizar hores extres non
remuneraes pol fechu de que mos contrató. Sí, por obligación en munchos casos
hai que facelo, porque sinon vas pa la cai, pero nun debemos velo como lo
normal o lo lóxico, ello ye esplotación, y escontra ello hai que lluchar.
Nunos
tiempos nos que tamos perdiendo drechos llaborales, tan empiorando les nueses
condiciones de trabayu, pasu a pasu mos imponen sistemes como les ETT que mos
arramplen con un trozu del nuesu salariu, en tiempos nos que mos quieren facer
ver como normal que la mocedá, nel meyor de los casos, tea esplotada con
llargues xornaes de trabayu por 400 euros mensuales, yo vindico esi “drechu a
la galbana” del que falaba Lafargue. Ensin miéu, ensin complexos, y col
camientu de que nun podemos dexanos pisar nin que finen coles conquistes de los
nuesos antepasaos.
Pero pa
ello, toos y toes tenemos la dificil tarea de formanos, y algamar una concencia
de clas que mos permita ver el lláu críticu de tolos aspeutos. Como ye
evidente, anguaño tamos lloñe d’ello, pero por suerte cuntamos con un texíu de
sindicalismu de clase honestu, combativu, pequenu pero que va creciendo pasu a pasu, y una
población cada vegada más farta, anque intoxicada polos mass-media y por
plantegamientos “quincemayistes” mui custionables, pero en resume hai tierra na que poder semar si andamos sollertes.
Bono,
apetecíame compartir con toos/es vosotros/es estos cenciellos comentarios, y sobre too
recomendavos la llectura d’esta obra, qu’al menos a min fízome pensar y
reflexonar sobre aspeutos nos que quiciabes nun ponemos muncha atención nel
axetréu del día a día.
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