jueves, 27 de septiembre de 2012

El drechu a la galbana




Va ciertu tiempu lleí un llibru que podría calificase como singular, tanto pol conteníu que propón, como pola manera d’espresalo, asina como pol interesante, acertáu, y adelantáu al so tiempu tresfondu que propón. Falo de “El drechu a la galbana”, una obra de Paul Lafargue espublizada per primera vegada allá por 1883, y qu’al mio paecer nun tien desperdiciu nin dexa indiferente.

Si bien ye cierto que nun se puede tomar al pie de la lletra nin tener en cuenta dellos camientos particulares del autor, que podríemos considerar poco acertaos o que caen en prexuicios o tópicos sobre determinaos pueblos, races, o sobre époques hestóriques determinaes, Lafargue propón básicamente una custión: finar cola filosofía capitalista d’esplotar al trabayador hores y hores, faciendo que práuticamente viva pa trabayar , sustentase en cuantes a comida y suañu, y non muncho más. Evidentemente, dicho con eses pallabres puede paecer desaxerao n’actualidá, pero tampoco ye que vaya per un camín que nun se pueda treslladar a anguaño.

Tamos nunos tiempos nos que munchísimos trabayadores salen del so llar bien ceo, y nun tornen hasta un númberu d’hores de dos díxitos depués, faciendo de por mediu hores estres a la so xornada llaboral, munches vegaes ensin la so correspondiente remuneración, pa posteriormente salir y tener que facer la compra pa xintar, o atender otros menesteres, ello de llunes a vienres, o de llunes a sábadu, etc. A la fin, lo que toos y toes conocemos de lo que ye una xornada llaboral pa un ciudadanu mediu.

Lafargue proponía nel so llibru un desendolcu tecnolóxicu, que permitiera l’avance de les maquinaries nes fábriques, llibrando asina al obreru d’eses xornaes maratorianes, con “una xornada llaboral de tres hores diaries” que-y permita un esparcimientu,  dedicar el so tiempu a pensar, formase, rellacionase… en definitiva, a too aquello que mos alloña de ser una simple unidá productiva que debe algamar la másima rentabilidá col so trabayu pal beneficiu d’un patrón qu’atropa la inmensa mayoría d’esa ganancia. En definitiva, punxo n’escena, de mena más o menos radical, la vindicación de xornaes llaborales más curties, que permitan al obreru esfrutar de tiempu llibre.

L’autor taba falando d’una auténtica utopía pa la so época, amenorgar aquelles xornaes llaborales de 10 o 12 hores de trabayu, y coses de la vida, hai que recordar un datu interesante: esa utopía de la que falaba Lafargue entamó a tar un poco más a la vera gracies a qu’un 11 de Xineru de 1929, na Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques quedaba establecía la xornada llaboral de siete hores. 1929, va 83 años, y güei, nun mundu domináu pol capitalismu, vemos qu’aquella utopía taba más cerca va ocho décades qu’agora.

Camiento que, pesie a que ye un llibru que nun podemos tomar tal cual se diz, tien un mensaxe de rabiosa actualidá, nunos tiempos nos que mos intenten meter na tiesta a toa costa la mentalidá del capitalismu neolliberal de “quien ye probe, ye porque nun trabayó suficientemente duro”, o, dicho d’otra manera, “quien ye ricu ye porque se lo ganó”. Mentira.  Tampoco tenemos que venos en deuda con un patrón pa realizar hores extres non remuneraes pol fechu de que mos contrató. Sí, por obligación en munchos casos hai que facelo, porque sinon vas pa la cai, pero nun debemos velo como lo normal o lo lóxico, ello ye esplotación, y escontra ello hai que lluchar.

Nunos tiempos nos que tamos perdiendo drechos llaborales, tan empiorando les nueses condiciones de trabayu, pasu a pasu mos imponen sistemes como les ETT que mos arramplen con un trozu del nuesu salariu, en tiempos nos que mos quieren facer ver como normal que la mocedá, nel meyor de los casos, tea esplotada con llargues xornaes de trabayu por 400 euros mensuales, yo vindico esi “drechu a la galbana” del que falaba Lafargue. Ensin miéu, ensin complexos, y col camientu de que nun podemos dexanos pisar nin que finen coles conquistes de los nuesos antepasaos.

Pero pa ello, toos y toes tenemos la dificil tarea de formanos, y algamar una concencia de clas que mos permita ver el lláu críticu de tolos aspeutos. Como ye evidente, anguaño tamos lloñe d’ello, pero por suerte cuntamos con un texíu de sindicalismu de clase honestu, combativu, pequenu pero que va creciendo pasu a pasu, y una población cada vegada más farta, anque intoxicada polos mass-media y por plantegamientos “quincemayistes” mui custionables, pero en resume hai tierra na que poder semar si andamos sollertes.

Bono, apetecíame compartir con toos/es vosotros/es estos cenciellos comentarios, y sobre too recomendavos la llectura d’esta obra, qu’al menos a min fízome pensar y reflexonar sobre aspeutos nos que quiciabes nun ponemos muncha atención nel axetréu del día a día.

No hay comentarios:

Publicar un comentario