viernes, 17 de mayo de 2013

El valor d’escribir la verdá



Darréu ufro un estractu d’una obra de Bertolt Brecht, entitulada “Les cinco dificultaes pa dicir la verdá”. La torna a la nuesa llingua ye de la primer d’eses dificultaes, “El valor d’escribir la verdá”.



El valor d’escribir la verdá

Pa muncha xente rescampla que l'escritor tien d'escribir la verdá; esto ye, nun tien que refugala nin despintala, nin camudala. Nun tien qu’agachase ante los poderosos; nun tien qu’engañar a los débiles. Pero ye difícil aguantar a los poderosos y bien provechoso engañar a los débiles. Enfotase na desgracia énte los poderosos equival a l’arrenunciu, y arrenunciar al trabayu ye arrenunciar al salariu. Arrenunciar a la gloria de los poderosos equival de mena avezada a arrenunciar a la gloria polo xeneral. Pa tou ello ye preciso enforma valor. 

Cuando manda la represión más xabaz presta falar de coses grandes y nobles. Ye entós cuando se precisa valor pa falar de les coses pequeñes y vulgares, como l'alimentación y la vivienda de los obreros. Per uquier apaez la conseña: «Nun hai pasión más noble que l'amor al sacrificiu». 

En llugar d'entonar allabancies sobre'l llabrador, hai que falar de máquines y d'abonos que facilitaríen el trabayu que s'empondera. Cuando se glaya por toles antenes que l'home incultu ya inorante ye meyor que l'home cultiváu ya instruyíu, hai que tener valor pa plantegase l’ interrogante: ¿Meyor pa quién? Cuando se fala de races perfectes y races imperfectes, el valor ta en dicir: ¿Ye que la fame, la inorancia y la guerra nun propicien tares? 

Tamién se precisa valor pa dicir la verdá sobre sí mesmu cuando se ye un vencíu. Munchos escorríos pierden la facultá de reconocer los sos erros, la persecución paez-yos la inxusticia suprema; los verdugos escuerren, depués son malos; les víctimes considérense escorríes pola so bondá. En realidá esa bondá foi vencida. Poro, yera una bondá débil ya impropia, una bondá incierta, pos nun ye xusto pensar que la bondá implica la debilidá, como l'agua'l mugor. Dicir que los bonos foron vencíos non porque yeren bonos sinon porque yeren débiles rique ciertu valor. 

Escribir la verdá ye lluchar contra la mentira, pero la verdá nun tien que ser daqué xeneral, ellevao  y ambiguo, pues son estes les fendedures per onde s'esmuz la mentira. El mentirosu ye reconocible pola so afición a les xeneralidaes, como l'home verídicu pola so vocación a les coses práutiques, reales, tanxibles. Nun se precisa un gran valor pa refugar polo xeneral la maldá del mundu y el trunfu de la brutalidá, nin p'anunciar con estrueldu'l trunfu del espíritu en países onde ésti ye entá concebible.

Munchos créyense apuntaos por cañones cuando solamente ximielgos de teatru s’empobinen escontra ellos. Formulen reclamaciones xenerales nun mundu de collacios inofensivos, y reclamen una xusticia xeneral pola que nun combatieron nunca. Tamién reclamen una llibertá xeneral: la de siguir percibiendo la so parte avezadal del botín. En resume, namái almiten una verdá: la que-yos suena bien. 

Pero si la verdá se presenta so una forma seca, en cifres y en fechos, y esixe ser confirmada, yá nun van saber qué faer. Tal verdá nun-yos apondera. Del home veraz namái tienen l'apariencia. La so gran desgracia ye que nun conocen la verdá.

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