martes, 23 de abril de 2013

Salvar l’árbol, el mediu ambiente y la vida mesma


Discursu pronunciáu en París, na primer Conferencia pola Proteición del Árbol y la viesca, el 5 de febreru de 1986. Foi espublizao en francés nel númberu del 14 de febreru de 1986 de la revista Carrefour africain, espublizada n' Ouagadougou.


Salvar l’árbol, el mediu ambiente y la vida mesma


La mio patria, Burkina Faso, ye indiscutiblemente ún d’esos países raros d’esti planeta que tien drechu a llamase y vese a sigo mesmu como la concentración de tolos males naturales que la humanidá carez entá a fines del sieglu XX.

Y, poro, esta realidá interiorizose dolorosamente mientres 23 años polos 8 millones de burkinabes, que vieron morrer a les sos más, pás, fíos y fíes, a quien la fame, les enfermedaes y la inorancia achuquinaron por cientos. Con llárimes nos güeyos vieron ensugase llamargues y ríos. Dende 1973, vieron deteriorase'l mediu ambiente, morrer los árboles, y al desiertu invader a pasos de xigante. Calcúlase que nel Sahel el desiertu avanza a unos 7 kilómetru per añu.

Solo estes realidaes dexen entender y aceutar la rebelión llexítima que ñació, que maureció al traviés d'un llargu períodu y que finalmente españó de manera organizada la nueche del 4 d'agostu de 1983 en Burkina Faso, so la forma d'una revolución democrático y popular.

Equí nun soi más qu'un humilde voceru d'un pueblu que, en viendo morrer pasivamente’l so ambiente natural, refuga morrer. A partir del 4 d'agostu de 1983, l'agua, los árboles y la vida –por non dicir la mesma supervivencia– fueron elementos fundamentales y sagraos en toles aiciones del Conseyu Nacional de la Revolución que dirixe a Burkina Faso.

Por esta razón tengo de rindir tamién tributu al pueblu francés, al so gobiernu y en particular al so presidente, el señor François Mitterrand, por esta iniciativa que torna’l xeniu políticu y la llucidez d'un pueblu abiertu siempres al mundu y sensible siempres a les sos miseries. Burkina Faso, asitiada nel corazón del Sahel, va saber apreciar siempres nel so xustu valor iniciatives que coincidan perfectamente coles esmoliciones vitales del so pueblu. Siempres que sía necesariu, va saber dicir “presente”, daqué que nun vamos faer cuando se trate de paseos inútiles.

Yá van ser tres años que’l mio pueblu, el pueblu burkinabe, llibra un combate contra la desertificación. Yera'l so deber, poro, tar presente nesta tribuna pa falar de les sos esperiencies y, al empar, beneficiase de la esperiencia d'otros pueblos del mundu. Yá van ser tres años qu'en Burkina Faso tolos acontecimientos dichosos –matrimonios, bautismos, condecoraciones, visites de personalidaes y demás– se cellebren con una ceremonia de plantíu d'árboles.

Pal añu nuevu en 1986, toles escolares, tolos escolares y alumnos de secundaria de la nuesa capital, Uaadugu, construyeron coles sos propies manes más de 3 500 forniellos perfeicionaos pa dá-y los a les sos más, y que s’amesten  a los 80 mil forniellos iguaos poles mesmes muyeres en dos años. Esa foi la so contribución al esfuerzu nacional p'amenorgar el consumu de lleña y caltener los árboles y la vida.

L'accesu a la propiedá o al simple arriendu de los cientos de viviendes sociales construyíes dende’l 4 d'agostu de 1983 ta puramente condicionáu a que'l beneficiariu se comprometa a semar una cantidá mínima d'árboles y a curialos como a les neñes de los sos güeyos. Yá s'espulsó a beneficiarios irrespetuosos del so compromisu, gracies a la vixilancia de los nuesos Comités de Defensa de la Revolución, esos mesmos CDR que les llingües malintencionaes avecen a bilordiar de forma sistemática y ensin matiz dengún.

En vacunando en tol territoriu nacional nunos 15 díes a 2 millones 500 mil neños ente les edaes de 9 meses y 14 años –de Burkina Faso y de países vecinos– contra'l sarampión, la meninxitis y la fiebre mariello, en realizando más de 150 perforaciones pa garantizar el suministru d'agua potable a la ventena de seutores de la nuesa capital qu'hasta entós tuvieron quitaos d'esa necesidá esencial, y n'irguiendo en dos años la tasa d'alfabetización del 12 per cientu al 22 per cientu, el pueblu burkinabe sigue victoriosamente la so llucha por una Burkina verde.

Semáronse 10 millones d'árboles en 15 meses dientro del marcu d'un Programa Popular de Desendolcu: el nuesu primer apueste como un anticipu al Plan Quinquenal. Nos pueblos, nos valles alministraos de los nuesos ríos, cada familia tien de semar 100 árboles per añu.

La tala y el comerciu de la lleña fueron dafechu reorganizaes y son puxantemente disciplinaes. Estes actividaes desixen tener un carné de comerciante de lleña, y respetar les zones afectaes na corte de lleña, según la obligación d'asegurar la reforestación de les zones valtaes. Anguaño, cada aldega y cada pueblu burkinabe tien una arboleda, remocicándose asina una tradición ancestral.

Gracies al esfuerzu por llograr que les mases populares reconozan les sos responsabilidaes, llibremos a los centros urbanos de la plaga de la deambulación d'animales. Nel campu, los nuesos esfuerzos concentráronse na sedentarización del ganáu con cuenta de privilexar la cría intensiva pa lluchar contra'l nomadismu selvaxe.

Tolos actos criminales de pirómanos qu'amburen montes, son xulgaos y sentenciaos nos Tribunales Populares de Conciliación de les aldegues, y ente les sanciones impuestes por dichos tribunales figura la llantadera obligatoria de ciertu númberu d'árboles.

Del 10 de febreru al 20 de marzu próximos, más de 35 mil llabradores –responsables de grupos y de cooperatives d'aldegues– van tomar cursos intensivos alfabetizadores en materia d'alministración económica, d'organización y de caltenimientu del mediu ambiente.

Dende'l 15 de xineru, en Burkina desenvolvióse una bayurosa operación denomada “Recueya popular de granes forestales”, con mires a suministrar a los 7 mil viveros nes aldegues. Nós resumimos toes estes actividaes so la conseña de “Les trés lluches”.

Señores, señorites y señores, nun intento emponderar decomanadamente la modesta esperiencia revolucionaria del mio pueblu en materia de la defensa del árbol y de los montes. Intento falá-yos de la forma más esplícita posible sobre los fondos cambeos que tán en cursu en Burkina Faso na rellación qu'esiste ente l'home y l'árbol. Intento dar testimoniu de la forma más fiel posible de la nacencia y desenvolvimientu d'un amor sinceru y fondu na mio patria ente l'home burkinabe y los árboles.

Al faelo, creemos que tornamos sobre'l tarrén les nueses conceiciones teóriques alrodiu de les víes y los medios específicos de les nueses realidaes sahelianes, na gueta de soluciones énte los peligros presentes y futuros qu'alfrenten a los árboles a nivel mundial.

Los esfuerzos, tanto de tola comunidá equí axuntada como los nuesos, les esperiencies acumulaes por ustedes y por nós, de xuru van ser al empar la garantía de victories constantes y calteníes pa salvar l'árbol, el mediu ambiente y, cenciellamente, la vida.

Escelencies, dames y caballeros, nini ante ustedes porque asperamos qu’entamen un combate del que nós nun podemos tar ausentes, nós que somos afrellaos a diariu y qu'asperamos que'l milagru verdeciente surda del coraxe de dicir lo que se debe dicir. Vini a xunime a ustedes pa refugar los rigores de la naturaleza. Vini ante ustedes pa denunciar al home que'l so egoísmu ye causa de la desgracia del so hermanu. El pillaxe colonialista abrasó los nuesos montes ensin la menor idega de reemplazalos pal nuesu porvenir.

Sigue l’esfarrape impune de la biosfera al traviés d'incursiones selvaxes y asesines sobre la tierra y l’aire. Y enxamás podrá dicise cuánto arrobinen la matanza toes eses máquines qu'emiten gases. Quienes tienen los medios tecnolóxicos pa determinar culpabilidaes nun tán interesaos en facelo, y quienes tán interesaos nun tienen los medios tecnolóxicos. Nun tienen más que la so intuición y el so fondu convencimientu .

Nun tamos contra'l progresu, pero nun queremos que'l progresu sía anárquicu nin criminalmente desdexosu escontra los derechos de los demás. Queremos afitar, polo tanto,que la llucha contra la desertificación ye una llucha p’algamar un equilibriu pente l'home, la natura y la sociedá. Por esta razón ye, sobremanera, una llucha política y non una fatalidá.

La creación d'un Ministeriu de l'Agua, que vien a complementar el Ministeriu del Ambiente y Turismu nel mio país, sorraya'l nuesu deséu de plantegar claramente los problemes con cuenta de poder igualos. Tenemos que lluchar p'atopar los medios financieros con mires a esplotar los nuesos recursos hidráulicos esistentes –perforaciones, banzaos y diques–. 

Esti ye'l llugar pa denunciar los contratos lleoninos y les condiciones draconianes impuestes polos bancos y organismos financieros que conderguen los nuesos proyeutos nesta materia. Son eses les condiciones prohibitives que provoquen l'endeldamientu  descomanáu de los nuesos países, que torguen tou marxe d'aición real.

Nin los zorramplos argumentos malthusianos –y yo afirmo qu'África sigue siendo un continente subpobláu– nin eses colonies de vacaciones bautizaes pomposa y demagóxicamente “operaciones de reforestación” constitúin respuestes. A nós y a la nuesa miseria se mos refuga como a esos perros pelaos y sarnosos cuyes quexes y clamores alteren la callada tranquilidá de los fabricantes y mercaderes de miseria.

Por eso Burkina propunxo, y propón siempres, qu'a lo menos hai qu’emplegar  l’ún per cientu de les colosales sumes de dineru que se sacrifiquen na busca de la cohabitación con otros astros pa financiar de forma compensatoria proyeutos de llucha pa salvar los árboles y la vida. Nun perdemos la esperanza de qu'un diálogu colos marcianos pudiera resultar en reconquistar l’Edén, pero  mentanto,como  terrícoles que somos, tenemos tamién el derechu de refugar una opción que se llinde a la simple alternativa ente infiernu y purgatoriu.

Si se formula asina, la nuesa llucha en defensa de los montes y los árboles ye, primero de too, una llucha popular y democrático. ¡La conmoción estéril y costosa d'unos cuantos inxenieros y espertos en silvicultura enxamás va llograr nada! Como tampoco les conciencies trescalaes y sinceres de los múltiples foros ya instituciones van poder facer que’l Sahel torne a resurdir en tanto nun tengamos dineru pa furar pozos d'agua potable d'unos 100 metros, ¡demientres que sobra pa furar pozos petroleros de 3 mil metros!

Como dixo Karl Marx, los que viven nun palaciu nun piensen nes mesmes coses, nin de la mesma forma, que los que viven nun cabanu. Esta llucha pa defender los árboles y los montes ye, primero de too, una llucha antiimperialista. L'imperialismu ye'l pirómanu de los nuesos montes y de les nueses sabanes.

Señores presidentes, señores primeros ministros, dames y caballeros, Sofitémonos nestos principios de llucha revolucionario, pa que'l verde de la bayura, de l'allegría y de la felicidá conquiste los sos derechos. Creemos na virtú de la revolución pa detener la muerte del nuesu Faso y p’abrir un futuru gayoleru.

Sí, la problemática alredor de los árboles y los montes ye puramente la de l'armonía ente l'individuu, la sociedá y la naturaleza. Esti combate ye posible. Nós nun reculamos ante la inmensidá de la xera nin-y damos al llombu al sufrimientu de los demás, pues la desertificación nun tien fronteres.

Esti combate puede ganase si escoyemos ser arquitectos y non a cencielles abeyes. Va a ser la victoria de la conciencia sobre l'instintu. L'abeya y l'arquiteutu, ¡sí! Y si l'autor me dexa, voi esparder esta analoxía dualista y a facela un trípticu, esto ye: l'abeya, l'arquiteutu y l'arquiteutu revolucionariu.

¡Patria o muerte, vamos vencer!

Gracies.

No hay comentarios:

Publicar un comentario