martes, 27 de agosto de 2013

Oprimíes y esplotaes (Les muyeres de la clase obrera)



Torna de l’artículu d’Andrea d’Atri espublizáu na revista “Llucha de clases” nel añu 1997.

Oprimíes y esplotaes (Les muyeres de la clase obrera) 

Esti trabayu foi presentáu a delles delegaciones de muyeres del interior del país que participaron del XII Alcuentru Nacional de Muyeres, que se realizó en San Xuan el 8, 9 y 10 de xunu de 1997. El mesmu avera delles reflexones sobre'l xuncimientu de la problemática de xéneru cola cuestión de clase, dende una perspectiva marxista.

Falar de xéneru nuna revista marxista o pretender ser marxista nel abordaxe de la problemática de xéneru nun paez xera cenciella d'entamar.

Trés décades de desencuentros preceden esti intentu de rescatar la teoría y el métodu del materialismu hestóricu pa entender la cuestión de xéneru. Sicasí, ye bono dicir queles feministes y marxistes de fin de sieglu, siquier coincidimos en que “los puntos de vista de los somorguiaos son preferíos porque prometen rellatos más afayaízos, oxetivos y tresformadores del mundu” . D'ehí que’l nuesu interés na clase y el xéneru “espresa en primer llugar el compromisu intelectual de construyir una hestoria qu'ameste les hestories de los oprimíos” y, de segundes, déxome amestar a títulu personal, el convencimientu de tresformar esa hestoria d’opresión.

Sicasí, ye necesariu definir más precisamente'l nuesu posicionamientu, en dambos campos. ¿De qué marxismu falamos? ¿Marxismu académicu? ¿Revolucionariu? ¿Occidental? ¿Feminismu de la igualdá? ¿De la diferencia? ¿Lliberal? ¿Radical?

Tal como señalen Santa Cruz, Gianella y otres: “...feminismu y feminista son términos demasiao amplios y folgazanes. Nun hai un feminismu únicu y monolíticu y, anque los diversos feminismos paecen coincidir n'alvertir la situación de suxeción de les muyeres, la inxusticia de tal situación, la voluntá de camudala y el convencimientu de que ye posible llogralo, hai grandes diverxencies n'aspeutos claves dientro de les distintes llínees de pensamientu o aición.”. Ye que, como señalara Gerda Lerner: "(les muyeres) tán subordinaes y esplotaes, pero nun son toes”. D'ellí que caltengamos qu'un analís de clase imponse como necesariu nel estudiu hestóricu del feminismu y nel abordaxe de la cuestión de xéneru na hestoria.

Consideramos que la llucha de clases ye la fuercia motriz de la hestoria y que les muyeres integren les distintes clases sociales en llucha. Nesi sentíu, les muyeres nun constituyiríen una clase diferenciable. “Si partimos del criteriu marxista, que trata de definir les clases sociales en rellación col procesu de producción y alcordies cola posesión efectiva de los medios de producción, les muyeres formen un grupu interclasista.”. Queremos sorrayar, entós, que consideramos la esplotación como aquella rellación ente clases sociales que fai referencia a l'apropiación del productu del trabayu escedente de les mases trabayadores per parte de la clase poseedora de los medios de producción. Trataríase, nesti casu, d'una categoría que funde los sos raigaños nos aspeutos estructurales económicos, nos que la opresión podríamos definila como una rellación de sometimientu por razones culturales, raciales o sexuales. Esto ye, la categoría d’opresión se refier al usu de les desigualdaes en función de poner en desventaxa a un grupu social.

Pero la esplotación y la opresión combínense de diverses maneres. Tornando a lo señalao por Gerda Lerner, podemos dicir que la pertenencia de clase d'un suxetu delimitará les contornes de la so opresión. Por casu, anque la imposibilidá llegal d'exercer derechu sobre'l mesmu cuerpu sía uniforme pa toles muyeres nel planu formal; nun son equivalentes, nel planu de lo real, les práctiques illegales posibles y les sos previsibles consecuencies pa quien pueden aportar -por posición económica, social y hasta nivel educativu- al clandestín albuertu sépticu, y quienes tienen de morrer por hemorraxes ya infecciones, víctimes d'un orde "patriarcal", con descarnada cara capitalista.

Anque puede señalase que les muyeres carecen discriminaciones llegales, educacionales, culturales, polítiques y económiques, esisten evidentes diferencies de clase ente elles, que van moldiar en forma variable non yá les vivencies suxetives de la opresión, sinón tamién y fundamentalmente, les posibilidaes oxetives d'enfrentamientu y superación parcial o non d'estes condiciones sociales de discriminación.

Namái escomenzando por faer visible esta diferenciación primordial qu'esiste entá ente los suxetos que s'inscriben dientro d'una mesma categoría xenérica (inclusive cuando esta pertenencia sía al xéneru oprimíu socialmente) ye posible entender l'amplia gama d'actitúes y esperiencies femenines -según la procedencia social- y les resultancies de diverses investigaciones que demuestren que, de manera preponderante, el factor de clase tien mayor poder de cohesión que l’adscripción a un xéneru.

Per otra parte, defendemos que'l xéneru ye una categoría hestórica y rellacional. Nun se trataría d'un atributu ontolóxicu sinón instrumental. Esto ye, el xéneru entiende al conxuntu de les conductes que se constrúin socialmente sobre la diferencia sexual, y que faen que muyeres y varones pórtense femenina o masculinamente. Funciones y característiques asociaes imaxinariamente al sexu conformaríen el xéneru femenín y/o masculín. Pero esta diferenciación zarra coles mesmes la trampa d'una jerarquización, ye dicir una valoración positiva y/o negativa asociada, de tales propiedaes o conductes. Nesti sentíu, “... el xéneru nun ye una categoría descriptiva sinón una normativa que determina la posición social de les muyeres y de los varones.” . Coincidimos con J.Scott cuando plantega qu’ “el xéneru ye un elementu constitutivu de les rellaciones sociales basáu nes diferencies que se perciben ente los sexos, y ye una manera primaria de significar les rellaciones de poder”. Rellaciones de poder algamaes na vida familiar, esperiméntense coles mesmes nes distintes instituciones poles que traviesa'l suxetu na so socialización, y nun son más que la reproducción  de la división ente dominadores y dominaos, que se caltién na hestoria de la humanidá dende la esclavitú hasta los nuesos díes.

Yá Engels señalaba, refiriéndose a la monogamia, que podía considerase a la familia como la forma celular de la sociedá civilizada, na cual atópense les contradicciones qu'algamen el so plenu desenvolvimientu nella mesma. Y ye col surdimientu d'esta forma de familia monogámica y patriarcal la vida social queda estremada en dos árees: la pública y la privada, constituyendo esta postrera l'ámbitu específicamente destináu al xéneru femenín. D'esa manera, ente que la producción de mercancíes (la producción social) foi constituyéndose nuna zona privativa de lo masculino, les actividaes realizaes pola muyer nel senu de la familia quedaron amenorgaes a la reproducción biolóxica y la reproducción de la fuerza de trabayu consumida diariamente, esto ye, la ellaboración de valores d'usu pal consumu direuto y privao.

Ye esta división del trabayu determinada pol desenvolvimientu socio-hestóricu la que trai en sí la constitución de suxetividaes xenériques, y nun hai nada de les diferencies sexuales anatómiques que desplique y xustifique la diferenciación xerarquizada d'estes xeres.

Relegaes, entós, de la esfera pública les muyeres por consecuencia, fueron escluyíes de la Hestoria que, tradicionalmente, focalizose nos procesos de tresformación social dende les instituciones y los actores ("homes públicos") de les clases dominantes.

Cuando s’intentó reivindicar el rol de la muyer na hestoria, la hestoriografía académica recuperó la figura de delles muyeres esceicionales. Vides femenines que mereceríen un tratamientu destacáu pol rol desempeñáu n'árees propies del varón, como la política, la ciencia, la cultura, etc. Demás ta señalar que tales muyeres pertenecíen a les clases dominantes o a sectores acomodaos de les clases medies.

Güei, entós, frente a la xera de reconstruyir teóricamente les vinculaciones qu'esisten ente xéneru y clase, tendríamos de preguntar como fixera Annarita Buttafuoco: “¿Cuáles son les muyeres que, borraes o ignoraes pola historiografía tradicional, queremos faer remanecer?”. Y cola guía d'esa interrogante revisamos el pasáu y el presente, afayando que nes guerres, les catástrofes naturales, les situaciones de crisis estremes y les revoluciones, les muyeres más callaes na vida cotidiana, les muyeres de la clase obrera y los sectores populares, son protagonistes. “En toos aquellos momentos en que se fraya la continuidá, cuando apaecen les formes non programables de la hestoria, les muyeres reaicionen bien, en munches oportunidaes, con una presencia que dexa de llau los compromisos domésticos.” 

Foi esi l’emburrie del nuesu trabayu. D'ellí partimos pa entrugar a les muyeres que, sometíes diariamente a la xornada abegosa de les xeres llariegues - "esclaves doméstiques", como dixera Lenin-, un día ruempen cola cafiante cotidianedá del trabayu invisible, y fáense presentes nos conflictos obreros, nes tomes de fábriques, nes fuelgues, nes movilizaciones, impulsaes -anque suene contradictoriu a los oyíos del feminismu vulgar del sentíu común- pola necesidá de defender y protexer a la so familia del ataque del capital y los sos axentes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario