“Non, medrar nel
comunismu foi la época más feliz de la mio vida”. Ye la rempuesta que da al Daily Mail Zsuzsanna Clark, húngara
anguaño viviendo en Reinu Xuníu y qu’esperimentó’l sistema socialista na
Hungría de los 70 y los 80. Apurre una visión alrodiu de la vida nesi país bien
distinta de la que mos intenten cuntar dende los “mass-media”, y ye que los
datos nun mienten: pesie a toles imperfeiciones que-y podamos reprochar al socialismu aplicáu
nesos países, n’Europa l’Este la torna al capitalismu foi una auténtica
traxedia pa la clase obrera en términos demográficos, condiciones sociales,
llaborales, etc.
Alta inflación y
desemplegu, una de les tases de suicidios más alta d’europa –recordemos que la
más alta ye d’otru país exsocialista, Lituania- , una mengua demográfica
tornada en mediu millón menos d’habitantes,tases de natalidá y fecundidá
menguando, o l’ascensu d’opciones polítiques “poco deseables”, como ye’l casu
de Jobbik, un partíu filofacista, racista, xenófobu… qu’algama acoyida pol
descontentu de les clases populares pa cola situación del país, son dalgunes de
les realidaes que nun mos cunten, pero que tán ehí.
¿Opresivu y gris?
Cuando la xente m’entruga
cómo yera medrar detrás del telón d'aceru n’Hungría nos años setenta y ochenta,
la mayoría espera escuchar cuentos de policía secreta, les coles de pan y otres
declaraciones desagradables sobre la vida nun estáu de partíu únicu.
La xente siempres
queda deceicionada cuando-yos desplico que la realidá yera bien distinta, y la
Hungría comunista, lloñe de ser l'infiernu na tierra, yera en realidá, más bien
un llugar risonderu pa vivir. Los comunistes apurríen a toos trabayu garantizáu,
bona educación y atención mélica de baldre.
Pero quiciabes lo
meyor de too foi la sensación primordial de la camaradería, l'espíritu que
falta na mio adoptada Gran Bretaña y, otra miente, cada vez que voi de regresu
a la Hungría d’anguaño-.
Yo ñací nuna
familia de clase trabayadora en Esztergom, una ciudá nel norte d'Hungría, en
1968. La mio má, Xuliana, vieno del este del país, la parte más probe. Ñacida
en 1939, tuvo una infancia dura. Dexó la escuela a los 11 años y foi direutamente
a trabayar nos campos. Ella remembra tener que llevantase a les 4 am pa caminar
cinco kilómetros pa mercar una fogaza de pan. De neña, ella tenía tanta fame qu’asperaba
al pie de la pita hasta que punxera un güevu. Entós abríalu y tragábase cruda
la yema y la clara.
[…] Una de les
meyores coses foi la manera en que les oportunidaes d'ociu y vacancies s’abrieron
toos. Enantes de la Segunda Guerra Mundial, les vacancies taben acutaes pa les
clases altes y medies. Nos años más averaos a la posguerra tamién, la mayoría
de los húngaros taben trabayando bien duro pa reconstruyir el país, les
vacancies taben fuera de cuestión.
Nos años sesenta,
como en munchos otros aspeutos de la vida, les coses camudaron pa meyor. A
finales de la década, casi tol mundu podía dase’l lluxu de colar, gracies a la
rede de subsidios a sindicatos, empreses y cooperatives de centros
vacacionales.
Los mios pás
trabayaben en Dorog, un pueblu cercanu, por Hungaroton, una compañía
discográfica de propiedá estatal, asina que quedamos nel campamentu de
vacaciones de la fábrica nel llagu Balaton, 'El mar húngaru'. El campamentu
yera asemeyáu a la especie de colonies de vacaciones de moda en Gran Bretaña de
la dómina, la única diferencia ye que los güéspedes tuvieron que faer el so
propiu entretenimientu peles nueches.
Dalgunes de les
mios primeres alcordances de la vida nel llar son los animales que los mios pás
calteníen na parcela. La cría d'animales yera daqué que la mayoría de la xente
fixo, según el cultivu d'hortalices. Fora de Budapest y les grandes ciudaes,
nós yéramos una nación de “Tom y Barbara Goods”.
Los mios pás teníen
alredor de 50 pollos, gochos, coneyos, coríos, palombos y gansos. Caltuvimos
los animales non yá p'alimentar a la nuesa familia, sinón tamién pa vender la
carne a los nuesos collacios. Les plumes de gansu ultilizábense p'almuaes y
edredones.
El gobiernu
entendió'l valor de la educación y la cultura. Enantes de la llegada del
comunismu, les oportunidaes pa los fíos de llabradores y la clase obrera
urbana, como yo, pa xubir na escala educativa yeren llindaes. Tou eso camudó dempués
de la guerra. […] Prestábenme asgaya los mios díes escolares, y en particular
la mio prticipación nos Pioneros - un movimientu común pa tolos países
comunistes-.
Munchos n'Occidente
creyeron que yera un intentu
d'adoctrinar a los mozos cola ideoloxía comunista, pero siendo pioneros
enseñáronnos habilidaes pervaloratibles pa la vida tales como la creación
d'amistaes y la importancia de trabayar pal beneficiu de la comunidá. “Xuntos
unu pal otru” yera'l nuesu lema, y asina foi como se nos animaba a pensar.
Como pioneru, si
llograbes bonos resultaos nos tos estudios, nel trabayu comunal o en
competiciones escolares, podíes ser premiáu con un viaxe a un campamentu de
branu. Yo diba tolos años porque participaba en casi toles actividaes de la
escuela: competiciones, ximnasia, atletismu, coru, fotografía, lliteratura y
biblioteca.
Na nuesa última
nueche nel campamentu de Pioneros cantábamos cantares alredor de la foguera,
como l'himnu Pioneru: 'Mint a mokus fenn a fan, az uttoro oly vidam' (“Somos
tan felices como un esguil nun árbol”), y otros cantares tradicionales. Los
nuesos sentimientos siempres fueron entemecíos: tristeza ante la perspectiva de
marchar, pero contentos ante la idea de ver a les nueses families.
Anguaño, inclusive
los que nun se consideren comunistes miren pa los sos díes de pioneros con
muncho ciñu.
[…] La Cultura
consideróse como enforma importante pol gobiernu. Los comunistes nun quieren
acutar les coses bones de la vida pa les clases alta y media, y lo meyor de la
música, la lliteratura y la danza yeren pal esfrute de toos. Esto tornóse en
sovenciones importantes pa les instituciones, incluyendo orquestes, óperes,
teatros y cines. Los precios de les entraes taben sovencionaos pol Estáu, polo
que les visites a la ópera y el teatru yeren cencielles.
Abriéronse ‘Cases
de la Cultura’ en cada pueblu y ciudá, tamién provinciales, pa que la clase
trabayadora, como los mios pás, pudieren tener bon accesu a les artes
escéniques, según a los meyores intérpretes.
La programación na
televisión húngara reflexaba la prioridá del réxime pa llevar la cultura a les
mases, ensin atochamientu. Cuando yo yera adolescente, la nueche del sábadu en “prime
time” polo xeneral tocaba ver una aventura de Xulio Verne, un recital de
poesía, un espectáculu de variedaes, una obra de teatru en vivu, o una cenciella
película de Bud Spencer.
[…] Como la mayoría
de la xente na etapa comunista, el mio pá nun taba allumáu col dineru. Como
mecánicu, él encargóse de cobrar a la xente con xusticia. Una vegada vi un
coche averiáu col capó abiertu - un espectáculu que siempres llevantó'l so
coral-. Pertenecía a un turista d'Alemaña Occidental. El mio padre iguó'l coche
pero negose a cobrá-y, inclusive con una botella de cerveza. Pa él yera natural
qu'a naide se -y pasara pela tiesta aceptar dineru por ayudar a daquién
n'apuros.
Cuando'l comunismu
n'Hungría terminó en 1989, non yá fui sosprendida, tamién taba atristayada, al
igual que munchos otros. Sí, había xente protestando a la escontra del
gobiernu, pero la mayoría de la xente común -la mio familia y yo incluyida -
nun participó nes protestes.
La nuesa voz - la
voz d'aquellos que les sos vides fueron ameyoraes pol comunismu- malapenes s’escucha
cuando se trata de discutinios sobre
cómo yera la vida detrás del Telón d'Aceru. Sicasí, los rellatos que s'escuchen
nel Occidente son casi siempres dende la perspectiva d'emigrantes ricos o los
disidentes anti-comunistes con un interés personal.
El comunismu
n'Hungría tuvo'l so lláu negativu. Magar los viaxes a otros países socialistes
nun teníen nenguna restricción, viaxar escontra l'oeste yera problemático y
namái taba permitío cada dos años. Pocos húngaros esfrutaron de les clases de
rusu obligatories. Había torgues menores y capes innecesaries de burocracia, y
la llibertá pa criticar al gobiernu taba restrinxida. Sicasí, pesie a esto,
creo que, nel so conxuntu, los aspeutos positivos superen a los negativos.
Vente años dempués,
la mayor parte d'estos llogros fueron destruyíos. Les persones yá nun tienen estabilidá
nel empléu. La probitú y la delincuencia medren. Les persones de clase
trabayadora yá nun pueden dexase'l luxu de dir a la ópera o'l teatru. Igual
qu'en Gran Bretaña, la televisión atocheció nun gráu esmolecedor -irónicamente,
nunca nun tuvimos Gran Hermanu nel comunismu, pero teníemoslu güei-. Y lo más
murnio de too, l'espíritu de camaradería qu'una vegada s'esfrutó, casi sumió.
Nes dos décades
caberes ye posible que ganáramos los centros comerciales, la democracia
multipartidista, los teléfonos móviles ya Internet. Pero perdimos muncho más.
Perdimos la nuesa autoestima a cambiu del consumismu.
ResponderEliminarAsina ye, lo cierto ye que'l capitalismu sabe bien cómo atropanos pa la so causa. Un saludin!
ResponderEliminarPréstame a esgaya.
ResponderEliminarAllégrome que te prestara Arturo, Saludos!
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