Darréu ufro un
estractu d’una obra de Bertolt Brecht, entitulada “Les cinco dificultaes pa
dicir la verdá”. La torna a la nuesa llingua ye de la primer d’eses
dificultaes, “El valor d’escribir la verdá”.
El valor d’escribir la verdá
Pa muncha xente
rescampla que l'escritor tien d'escribir la verdá; esto ye, nun tien que refugala
nin despintala, nin camudala. Nun tien qu’agachase ante los poderosos; nun tien
qu’engañar a los débiles. Pero ye difícil aguantar a los poderosos y bien
provechoso engañar a los débiles. Enfotase na desgracia énte los poderosos
equival a l’arrenunciu, y arrenunciar al trabayu ye arrenunciar al salariu.
Arrenunciar a la gloria de los poderosos equival de mena avezada a arrenunciar
a la gloria polo xeneral. Pa tou ello ye preciso enforma valor.
Cuando manda la
represión más xabaz presta falar de coses grandes y nobles. Ye entós cuando se
precisa valor pa falar de les coses pequeñes y vulgares, como l'alimentación y
la vivienda de los obreros. Per uquier apaez la conseña: «Nun hai pasión más
noble que l'amor al sacrificiu».
En llugar d'entonar
allabancies sobre'l llabrador, hai que falar de máquines y d'abonos que
facilitaríen el trabayu que s'empondera. Cuando se glaya por toles antenes que
l'home incultu ya inorante ye meyor que l'home cultiváu ya instruyíu, hai que
tener valor pa plantegase l’ interrogante: ¿Meyor pa quién? Cuando se fala de
races perfectes y races imperfectes, el valor ta en dicir: ¿Ye que la fame, la
inorancia y la guerra nun propicien tares?
Tamién se precisa
valor pa dicir la verdá sobre sí mesmu cuando se ye un vencíu. Munchos
escorríos pierden la facultá de reconocer los sos erros, la persecución
paez-yos la inxusticia suprema; los verdugos escuerren, depués son malos; les
víctimes considérense escorríes pola so bondá. En realidá esa bondá foi
vencida. Poro, yera una bondá débil ya impropia, una bondá incierta, pos nun ye
xusto pensar que la bondá implica la debilidá, como l'agua'l mugor. Dicir que
los bonos foron vencíos non porque yeren bonos sinon porque yeren débiles rique
ciertu valor.
Escribir la verdá
ye lluchar contra la mentira, pero la verdá nun tien que ser daqué xeneral, ellevao y ambiguo, pues son estes les fendedures per
onde s'esmuz la mentira. El mentirosu ye reconocible pola so afición a les
xeneralidaes, como l'home verídicu pola so vocación a les coses práutiques,
reales, tanxibles. Nun se precisa un gran valor pa refugar polo xeneral la
maldá del mundu y el trunfu de la brutalidá, nin p'anunciar con estrueldu'l
trunfu del espíritu en países onde ésti ye entá concebible.
Munchos créyense
apuntaos por cañones cuando solamente ximielgos de teatru s’empobinen escontra
ellos. Formulen reclamaciones xenerales nun mundu de collacios inofensivos, y
reclamen una xusticia xeneral pola que nun combatieron nunca. Tamién reclamen
una llibertá xeneral: la de siguir percibiendo la so parte avezadal del botín.
En resume, namái almiten una verdá: la que-yos suena bien.
Pero si la verdá se
presenta so una forma seca, en cifres y en fechos, y esixe ser confirmada, yá
nun van saber qué faer. Tal verdá nun-yos apondera. Del home veraz namái tienen
l'apariencia. La so gran desgracia ye que nun conocen la verdá.
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