Torna de l’artículu
d’Andrea d’Atri espublizáu na revista “Llucha de clases” nel añu 1997.
Oprimíes y
esplotaes (Les muyeres de la clase obrera)
Esti trabayu foi
presentáu a delles delegaciones de muyeres del interior del país que
participaron del XII Alcuentru Nacional de Muyeres, que se realizó en San Xuan
el 8, 9 y 10 de xunu de 1997. El mesmu avera delles reflexones sobre'l xuncimientu
de la problemática de xéneru cola cuestión de clase, dende una perspectiva
marxista.
Falar de xéneru
nuna revista marxista o pretender ser marxista nel abordaxe de la problemática
de xéneru nun paez xera cenciella d'entamar.
Trés décades de
desencuentros preceden esti intentu de rescatar la teoría y el métodu del
materialismu hestóricu pa entender la cuestión de xéneru. Sicasí, ye bono dicir
queles feministes y marxistes de fin de sieglu, siquier coincidimos en que “los
puntos de vista de los somorguiaos son preferíos porque prometen rellatos más afayaízos,
oxetivos y tresformadores del mundu” . D'ehí que’l nuesu interés na clase y el
xéneru “espresa en primer llugar el compromisu intelectual de construyir una
hestoria qu'ameste les hestories de los oprimíos” y, de segundes, déxome
amestar a títulu personal, el convencimientu de tresformar esa hestoria d’opresión.
Sicasí, ye
necesariu definir más precisamente'l nuesu posicionamientu, en dambos campos.
¿De qué marxismu falamos? ¿Marxismu académicu? ¿Revolucionariu? ¿Occidental?
¿Feminismu de la igualdá? ¿De la diferencia? ¿Lliberal? ¿Radical?
Tal como señalen
Santa Cruz, Gianella y otres: “...feminismu y feminista son términos demasiao amplios
y folgazanes. Nun hai un feminismu únicu y monolíticu y, anque los diversos
feminismos paecen coincidir n'alvertir la situación de suxeción de les muyeres,
la inxusticia de tal situación, la voluntá de camudala y el convencimientu de
que ye posible llogralo, hai grandes diverxencies n'aspeutos claves dientro de
les distintes llínees de pensamientu o aición.”. Ye que, como señalara Gerda
Lerner: "(les muyeres) tán subordinaes y esplotaes, pero nun son toes”.
D'ellí que caltengamos qu'un analís de clase imponse como necesariu nel estudiu
hestóricu del feminismu y nel abordaxe de la cuestión de xéneru na hestoria.
Consideramos que la
llucha de clases ye la fuercia motriz de la hestoria y que les muyeres integren
les distintes clases sociales en llucha. Nesi sentíu, les muyeres nun
constituyiríen una clase diferenciable. “Si partimos del criteriu marxista, que
trata de definir les clases sociales en rellación col procesu de producción y alcordies
cola posesión efectiva de los medios de producción, les muyeres formen un grupu
interclasista.”. Queremos sorrayar, entós, que consideramos la esplotación como
aquella rellación ente clases sociales que fai referencia a l'apropiación del
productu del trabayu escedente de les mases trabayadores per parte de la clase
poseedora de los medios de producción. Trataríase, nesti casu, d'una categoría
que funde los sos raigaños nos aspeutos estructurales económicos, nos que la
opresión podríamos definila como una rellación de sometimientu por razones
culturales, raciales o sexuales. Esto ye, la categoría d’opresión se refier al
usu de les desigualdaes en función de poner en desventaxa a un grupu social.
Pero la esplotación
y la opresión combínense de diverses maneres. Tornando a lo señalao por Gerda
Lerner, podemos dicir que la pertenencia de clase d'un suxetu delimitará les
contornes de la so opresión. Por casu, anque la imposibilidá llegal d'exercer
derechu sobre'l mesmu cuerpu sía uniforme pa toles muyeres nel planu formal;
nun son equivalentes, nel planu de lo real, les práctiques illegales posibles y
les sos previsibles consecuencies pa quien pueden aportar -por posición
económica, social y hasta nivel educativu- al clandestín albuertu sépticu, y
quienes tienen de morrer por hemorraxes ya infecciones, víctimes d'un orde
"patriarcal", con descarnada cara capitalista.
Anque puede
señalase que les muyeres carecen discriminaciones llegales, educacionales,
culturales, polítiques y económiques, esisten evidentes diferencies de clase
ente elles, que van moldiar en forma variable non yá les vivencies suxetives de
la opresión, sinón tamién y fundamentalmente, les posibilidaes oxetives
d'enfrentamientu y superación parcial o non d'estes condiciones sociales de
discriminación.
Namái escomenzando
por faer visible esta diferenciación primordial qu'esiste entá ente los suxetos
que s'inscriben dientro d'una mesma categoría xenérica (inclusive cuando esta
pertenencia sía al xéneru oprimíu socialmente) ye posible entender l'amplia
gama d'actitúes y esperiencies femenines -según la procedencia social- y les
resultancies de diverses investigaciones que demuestren que, de manera
preponderante, el factor de clase tien mayor poder de cohesión que l’adscripción
a un xéneru.
Per otra parte, defendemos
que'l xéneru ye una categoría hestórica y rellacional. Nun se trataría d'un
atributu ontolóxicu sinón instrumental. Esto ye, el xéneru entiende al conxuntu
de les conductes que se constrúin socialmente sobre la diferencia sexual, y que
faen que muyeres y varones pórtense femenina o masculinamente. Funciones y
característiques asociaes imaxinariamente al sexu conformaríen el xéneru
femenín y/o masculín. Pero esta diferenciación zarra coles mesmes la trampa
d'una jerarquización, ye dicir una valoración positiva y/o negativa asociada,
de tales propiedaes o conductes. Nesti sentíu, “... el xéneru nun ye una
categoría descriptiva sinón una normativa que determina la posición social de
les muyeres y de los varones.” . Coincidimos con J.Scott cuando plantega qu’
“el xéneru ye un elementu constitutivu de les rellaciones sociales basáu nes
diferencies que se perciben ente los sexos, y ye una manera primaria de significar
les rellaciones de poder”. Rellaciones de poder algamaes na vida familiar,
esperiméntense coles mesmes nes distintes instituciones poles que traviesa'l
suxetu na so socialización, y nun son más que la reproducción de la división ente dominadores y dominaos,
que se caltién na hestoria de la humanidá dende la esclavitú hasta los nuesos
díes.
Yá Engels señalaba,
refiriéndose a la monogamia, que podía considerase a la familia como la forma
celular de la sociedá civilizada, na cual atópense les contradicciones
qu'algamen el so plenu desenvolvimientu nella mesma. Y ye col surdimientu
d'esta forma de familia monogámica y patriarcal la vida social queda estremada
en dos árees: la pública y la privada, constituyendo esta postrera l'ámbitu
específicamente destináu al xéneru femenín. D'esa manera, ente que la
producción de mercancíes (la producción social) foi constituyéndose nuna zona
privativa de lo masculino, les actividaes realizaes pola muyer nel senu de la
familia quedaron amenorgaes a la reproducción biolóxica y la reproducción de la
fuerza de trabayu consumida diariamente, esto ye, la ellaboración de valores
d'usu pal consumu direuto y privao.
Ye esta división
del trabayu determinada pol desenvolvimientu socio-hestóricu la que trai en sí
la constitución de suxetividaes xenériques, y nun hai nada de les diferencies
sexuales anatómiques que desplique y xustifique la diferenciación xerarquizada
d'estes xeres.
Relegaes, entós, de
la esfera pública les muyeres por consecuencia, fueron escluyíes de la Hestoria
que, tradicionalmente, focalizose nos procesos de tresformación social dende
les instituciones y los actores ("homes públicos") de les clases
dominantes.
Cuando s’intentó
reivindicar el rol de la muyer na hestoria, la hestoriografía académica
recuperó la figura de delles muyeres esceicionales. Vides femenines que
mereceríen un tratamientu destacáu pol rol desempeñáu n'árees propies del
varón, como la política, la ciencia, la cultura, etc. Demás ta señalar que
tales muyeres pertenecíen a les clases dominantes o a sectores acomodaos de les
clases medies.
Güei, entós, frente
a la xera de reconstruyir teóricamente les vinculaciones qu'esisten ente xéneru
y clase, tendríamos de preguntar como fixera Annarita Buttafuoco: “¿Cuáles son
les muyeres que, borraes o ignoraes pola historiografía tradicional, queremos
faer remanecer?”. Y cola guía d'esa interrogante revisamos el pasáu y el
presente, afayando que nes guerres, les catástrofes naturales, les situaciones
de crisis estremes y les revoluciones, les muyeres más callaes na vida
cotidiana, les muyeres de la clase obrera y los sectores populares, son
protagonistes. “En toos aquellos momentos en que se fraya la continuidá, cuando
apaecen les formes non programables de la hestoria, les muyeres reaicionen
bien, en munches oportunidaes, con una presencia que dexa de llau los
compromisos domésticos.”
Foi esi l’emburrie
del nuesu trabayu. D'ellí partimos pa entrugar a les muyeres que, sometíes
diariamente a la xornada abegosa de les xeres llariegues - "esclaves
doméstiques", como dixera Lenin-, un día ruempen cola cafiante cotidianedá
del trabayu invisible, y fáense presentes nos conflictos obreros, nes tomes de
fábriques, nes fuelgues, nes movilizaciones, impulsaes -anque suene
contradictoriu a los oyíos del feminismu vulgar del sentíu común- pola necesidá
de defender y protexer a la so familia del ataque del capital y los sos
axentes.
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