Necesidá d’una
preparación ideolóxica de la masa
Dende va casi
cincuenta años, el movimientu obreru revolucionariu italianu cayó nuna
situación d'illegalidá o de semillegalidá. La llibertá de prensa, el drechu
d’aconceyamientu, d'asociación, de propaganda,fueron prácticamente suprimíos.
La formación de los cuadros dirixentes del proletariáu nun pudo realizase, poro,
pela vía y colos métodos que yeren tradicionales n'Italia hasta 1921. Los elementos
obreros más activos son escorríos, son controlaos en tolos sos movimientos, en
toles sos llectures; les biblioteques obreres fueron amburaes o esaniciaes
d'otra manera; les grandes organizaciones y les grandes aiciones de masa yá nun
esisten o nun pueden entamase. Los militantes nun participen dafechu o namái en
midida bien llindada nos discutinios y nel contraste d'idees; la vida aisllada
o los aconceyamientos irregulares de pequenos grupos clandestinos, el vezu que
puede crease nuna vida política que n'otres dómines paecía esceición, traen
sentimientos, estaos d'ánimu, puntos de vista, que son con davezu erróneos ya
inclusive dacuando morbosos.
Los nuevos miembros
que'l Partíu gana en tal situación, evidentemente homes sinceros y de brengosa
fe revolucionaria, nun pueden ser educaos nos nuesos métodos d'amplia actividá,
d'amplios discutinios, del control recíprocu que ye propiu de los periodos de
democracia y de llegalidá. Anúnciase asina un periodu bien grave: la masa del
Partíu avezándose, na illegalidá, a nun pensar n'otra cosa que nos medios
necesarios pa escapar al enemigu, avezándose a ver posibles y organizables
darréu namái acciones de pequenos grupos, viendo cómo los dominadores
aparentemente vencieren y caltienen el poder col empléu de minoríes armaes y
encuadraes militarmente, allóñase insensiblemente de la concepción marxista de
l'actividá revolucionaria del proletariáu, y mientres paez radicalizase pol
fechu de que s'anuncien propósitos estremistes y frases sanguinolentes, en
realidá faise incapaz de vencer al enemigu. La hestoria de la clase obrera,
especialmente na dómina que travesamos, amuesa cómo esti peligru nun ye
imaxinariu. La recuperación de los partíos revolucionarios, tres un periodu
d'illegalidá, carauterízase davezu por un irrefrenable impulsu a l'aición, pola
ausencia de toa consideración de les relaciones reales de les fuerces sociales,
pol estáu d'ánimu de les grandes mases obreres y llabradores, poles condiciones
del armamentu, etc. Asina, asocedió que'l Partíu revolucionariu esbarrumbóse
pola reaición entá non disgregada, y que les sos reserves nun fueren
debidamente xustipreciaes, ente la indiferencia y la pasividá de les amplies
mases, que, dempués de tou periodu reaccionariu, vuélvense bien prudentes y son
fácilmente presa del mieu cada vez que s'amenacia cola vuelta a la situación de
la qu'acaben de salir.
Ye difícil, en
llínies xenerales, que tales erros nun se cometan; por eso, el Partíu tien
qu'esmolecese por ello y desenvolver una determinada actividá qu'especialmente
tienda a ameyorar la so organización, a alzar el nivel intelectual de los
miembros que s'atopen nes sos files nel periodu del terror blanco, y que tán
destinaos a convertise nel núcleu central y más resistente a toa prueba y a tou
sacrificiu del Partíu, que va imponer la revolución y va alministrar l’Estáu proletariu.
El problema apaez
asina más ampliu y complexu. La recuperación del movimientu revolucionariu y
especialmente la so victoria, llancen haza’l Partíu a una gran masa de nuevos
elementos. Estos nun pueden ser refugaos, especialmente si son d'orixe proletariu,
yá que precisamente la so adhesión ye unu de los signos más reveladores de la
revolución que se ta realizando; pero'l problema que se plantega ye'l de torgar
que'l núcleu central del Partíu sía somorguiáu y disgregáu pola nueva y arrolladora
fola. Toos recordamos lo qu'asocedió n'Italia, dempués de la guerra, nel Partíu
Socialista. El núcleu central, constituyíu por collacios fieles a la causa
mientres el cataclismu, estancó hasta amenorgase a unos 16.000. Nel Congresu de
Liorna taben representaos 220.000 miembros, esto ye, qu'esistíen nel Partíu
200.000 adherentes dempués de la guerra, ensin preparación política, ayunos o
casi de toa noción de doctrina marxista, bona presa de los pequeños burgueses
declamadores y fanfarronos que constituyeron nos años 1919-1920 el fenómenu del
maximalismu. Nun escarez de significáu que l'actual xefe del Partíu Socialista
y direutor d’ Avanti sía'l mesmu Pietro Nenni, entráu nel Partíu Socialista
dempués de Liorna, pero que resume y sintetiza en sí mesmu tola debilidá
ideolóxica y el calter distintivu del maximalismu de la posguerra. Sería
realmente delictivo que nel Partíu Comunista verificaren con respectu al
periodu fascista lo qu'asocedió nel Partíu Socialista alrodiu’l periodu de la
guerra; pero esto sedría inevitable, si'l nuesu Partíu nun tuviera una llínia a
siguir tamién nesti tarrén, si nun procurara a tiempu reforzar ideolóxica y
políticamente los sos actuales cuadros y los sos actuales miembros, pa faelos
capaces de contener y encuadrar mases entá más amplies ensin que la
organización sufra demasiaos sacudiones y ensin que la figura del Partíu seya
camudada.
Planteguemos el
problema nos sos términos práuticos más inmediatos. Pero tien una base que ye
cimera a toa continxencia inmediata.
Nós sabemos que la llucha
del proletariáu contra'l capitalismu desendólcase en trés frentes: l'económicu,
el políticu y l'ideolóxicu. La llucha económica tien tres fases: de resistencia
contra'l capitalismu, esto ye, la fase sindical elemental; d'ofensiva contra'l
capitalismu pal control obreru de la producción; de llucha pa la eliminación
del capitalismu al traviés de la socialización. Tamién la llucha política tien
tres fases principales: llucha pa contener el poder de la burguesía nel Estáu
parllamentariu, esto ye, pa caltener o crear una situación democrática
d'equilibriu ente les clases que dexe al proletariáu organizase y desenvolvese;
llucha pola conquista del poder y pola creación del Estáu obreru, esto ye, una
aición política complexa al traviés de la cual el proletariáu moviliza al so
alredor a toles fuerces sociales anticapitalistes (en primer llugar la clase
llabradora), y encaminaes a la victoria; fase de la dictadura del proletariáu convertíu
en clase dominante pa esaniciar toles torgues técniques y sociales que
s'interpongan a la realización del comunismu.
La llucha económica
nun puede dixebrase de la llucha política, y nin la una nin la otra se separta
de la llucha ideolóxica.
Na so primer fase
sindical, la llucha económica ye bona, esto ye, naz de la mesma situación que'l
proletariáu atopa nel réxime burgués, pero nun ye por sigo mesma
revolucionaria, esto ye, nun lleva necesariamente al derrocamientu del
capitalismu, como sostuvieron y siguen sosteniendo con menor ésitu los
sindicalistes. Tanto ye verdá, que los reformistes y hasta los fascistes
almiten la llucha sindical elemental, y más bien defienden que'l proletariáu
como clase nun tuviera de realizar otra llucha que la sindical. Los reformistes
estrémense de los fascistes solamente en cuanto caltienen que si non el
proletariáu como clase, siquier los proletarios como individuos, ciudadanos,
tienen que lluchar tamién pola democracia burguesa; n'otres palabres, lluchar
namái pa caltener o crear les condiciones polítiques de la pura llucha de
resistencia sindical.
Esclariao que la
llucha sindical vuélvese un factor revolucionariu, ye menester que'l
proletariáu acompañe cola llucha política, esto ye, que'l proletariáu tenga
conciencia de ser el protagonista d'una llucha xeneral qu'arrodia toles
cuestiones más vitales de la organización social, esto ye, que tenga conciencia
de lluchar pol socialismu. L'elementu d’ "espontaneidá" nun ye abondu
pa la llucha revolucionaria, pos nunca nun lleva a la clase obrera más allá de
les llendes de la democracia burguesa esistente. Ye necesariu “l'elementu
concencia, l'elementu ideolóxicu", esto ye, la comprensión de les
condiciones en que se llucha, de les rellaciones sociales en que vive l'obreru,
de los enclinos fundamentales qu'operen nel sistema d'estes relaciones, del procesu
de desenvolvimientu que sufre la sociedá pola esistencia nel so sen
d'antagonismos irreductibles, etcétera.
Los trés frentes de
la llucha proletaria amenorguen a unu namái, pal Partíu de la clase obrera, que
lo ye precisamente porque asume y representa toles esixencies de la llucha
xeneral. Verdaderamente, nun puede pidise a tou obreru de la masa tener una
completa conciencia de tola complexa función que la so clase ta resuelta a
desenvolver nel procesu de desenvolvimientu de la humanidá, pos eso hai que
pidi-ylo a los miembros del Partíu. Nun puede proponese, enantes de la
conquista del Estáu, modificar dafechu la conciencia de tola clase obrera;
sería utópico, porque la conciencia de clase como tal modifícase solamente
cuando foi modificada la manera de vivir de la mesma clase, esto ye, cuando'l
proletariáu se convierta en clase dominante, tenga a la so disposición
l'aparatu de producción y de cambéu y el poder estatal. Pero'l Partíu puede y
debe nel so conxuntu representar esta conciencia cimera; otra manera, aquel nun
taría a la cabeza, sinón a lo cabero de les mases, nun les empondría, sinón que
sería arrastráu. Por ello, el Partíu tien d'asimilar el marxismu y tien
d'asimilalo na so forma d’anguaño, como leninismu.
L'actividá teórica,
la llucha nel frente ideolóxicu, desdexóse siempres nel movimientu obreru
italianu. N'Italia, el marxismu (por influxu d'Antonio Labriola) foi más
estudiáu polos intelectuales burgueses pa desnaturalizarlo y afayalo al usu de
la política burguesa, que polos revolucionarios. Asina vimos nel Partíu Socialista
Italianu convivir xuntos pacíficamente los enclinos más distintos, vimos como
opiniones oficiales del Partíu les concepciones más contradictories. Nunca
imaxinó la dirección del Partíu que pa lluchar contra la ideoloxía burguesa, pa
lliberar a les mases de la influencia del capitalismu, fora menester primero de
too espublizar nel Partíu mesmu la doctrina marxista y defendela de toa
contrafracción. Esta tradición a lo menos nun foi atayada de manera sistemática
y con una notable actividá siguida.
Dizse, sicasí,
que'l marxismu tuvo muncha suerte n'Italia y per un llau esto ye cierto. Pero
tamién ye cierto que tal fortuna nun ayudó al proletariáu, nun sirvió pa crear
nuevos medios de llucha, nun foi un fenómenu revolucionariu. El marxismu, o
delles afirmaciones separtaes de los escritos de Marx, sirvió a la burguesía
italiana pa demostrar que pola necesidá del so desenvolvimientu yera necesariu
prescindir de la democracia, yera necesario esbarrumbar les lleis, yera necesario
rise de la llibertá y de la xusticia; esto ye, llamóse marxismu, polos
filósofos de la burguesía italiana, la comprobación que Marx fixo de los
sistemes que la burguesía va emplegar, ensin necesidá de recurrir a
xustificaciones... marxistes, na so llucha contra los trabayadores. Y los
reformistes, pa correxir esta interpretación fraudulenta, fixéronse
democráticos, convirtiéronse nos turiferarios de tolos santos consagraos del
capitalismu. Los teóricos de la burguesía italiana tuvieron l'habilidá de crear
el conceutu de la “nación proletaria" y que la concepción de Marx tenía
d'aplicase a la llucha d'Italia contra los otros Estaos capitalistes, non a la
llucha del proletariáu italianu contra'l capitalismu italianu; los “marxistes"
del Partíu Socialista dexaron pasar ensin llucha estes aberraciones, que fueron
aceptaes por unu, Enrico Ferri, que pasaba por un gran teóricu del socialismu.
Esta foi la fortuna del marxismu n'Italia: que sirvió de perexil pa tolos
indixestos mueyos que los más imprudentes aventureros de la pluma quixeron
poner en venta. Marxistes d'esta guisa fueron Enrico Ferri, Guillermo Ferrero,
Achille Loria, Paolo Orano, Benitu Mussolini...
Pa lluchar contra'l
tracamundiu que se creó d'esta manera, ye necesariu que'l Partíu intensifique y
faiga sistemática la so actividá nel campu ideolóxico, que s'imponga como un
deber de los militantes la conocencia de la doctrina del marxismu-leninismo,
siquier nos sos términos más xenerales.
El nuesu Partíu nun
ye un partíu democráticu, siquier nel sentíu vulgar que comúnmente se-y da a
esta palabra. Ye un Partíu centralizáu nacional ya internacionalmente. Nel
campu internacional, el nuesu Partíu ye una simple sección d'un partíu más
grande, d'un partíu mundial. ¿Qué repercusiones puede tener y yá tuvo esti tipu
d'organización, que tamién ye una necesidá de la revolución? La mesma Italia da
una respuesta a esta entruga. Por reacción a la costume establecida pol Partíu
Socialista, nel que s'aldericaba enforma y resolvíase pocu, que la so unidá pol
choque continuu de les fracciones, de los enclinos y con frecuencia de les
camarilles personales frayen nuna infinidá de fragmentos desxuníos, nel nuesu
Partíu terminárase con nun aldericar yá nada. La centralización, la unidá de
dirección y unidá de concepción convirtiérense nun estancamientu intelectual. A
ello contribuyó la necesidá de la llucha incesante contra'l fascismu, que
verdaderamente dende la fundación del nuesu Partíu pasare yá a la so fase
activo y ofensivo, pero contribuyeron tamién les errónees concepciones del
Partíu, tal como son espuestes nes Tesis sobre la táctica presentaes al
Congresu de Roma. La centralización y la unidá concebíense de mena enforma
mecánico: El Comité Central, y más bien el Comité Executivu yera tol Partíu, en
llugar de representalu y dirixilu. Si esta concepción fuera permanentemente
aplicada, el Partíu perdería'l so calter distintivu políticu y convertiríase,
nel meyor de los casos, nun exércitu (y un exércitu de tipu burgués); perdería
lo que ye la so fuerza d'atracción, separtaríase de les mases. Por que’l Partíu
viva y tea en contactu coles mases, ye menester que tou miembru del Partíu sía
un elementu políticu activu, sía un dirixente.
Precisamente porque'l Partíu
sía fuertemente centralizáu, esíxese un gran trabayu de propaganda y de
baturiciu nes sos files, ye necesariu que'l Partíu, de manera entamada, eduque
a los sos militantes y alce el so nivel ideolóxicu. Centralización quier dicir
especialmente qu'en cualquier situación, inclusive n'estáu de sitiu reforzáu,
inclusive cuando los comités dirixentes nun pueden furrular por un determináu
periodu o fueren puestos en condiciones de nun tar rellacionaos con tola
periferia, tolos miembros del Partíu, caún nel so ambiente, s’atope en
situación d'empobinase, de saber estrayer de la realidá los elementos pa
establecer una orientación, con cuenta de que la clase obrera nun se
desmoralice sinon que sienta que ye empuesta y que puede entá lluchar. La preparación
ideolóxica de la masa ye, poro, una necesidá de la llucha revolucionaria, ye
una de les condiciones indispensables pa la victoria.
Antonio Gramsci.
Antonio Gramsci.
No hay comentarios:
Publicar un comentario